Zelfs de hitte en het grote, blauwe AEX-bord op het Damrak dat al dagen op zwart staat: niets houdt het BeursCafé tegen. Natuurlijk zijn wij gewoon open! En hoe, het is meteen ook een extra lange uitzending. Want Er Gebeurt Zo Veel Op De Beurzen! Bovendien is het druk aan de bar, want te gast zijn Hans Oudshoorn, beleggerstrainer van Saxo, Jacqueline van den Ende, CEO van Carbon Equity en Peter Houtzagers, oprichter van Pulse4All.
Proloog I: handel uw korting bij elkaar in StockWatch WK-actie!
StockWatch geeft nieuwe leden korting op een jaarabonnement. Hoe verder Oranje komt, hoe meer korting. U kunt nu al 10% korting grijpen, maar die kan de komende periode nog verder oplopen:
5% extra bij winst in de zestiende finale
10% bij winst achtste finale
10% bij winst kwartfinale
15% bij winst in halve final
20% extra bij WK-winst, ofwel de de maximale korting bedraagt 70%!
U kunt ieder moment de dan geldende korting claimen
Maar! Zodra Oranje er uit vliegt, is ook meteen alle korting weg!
Kortom, wik en weeg uw kansen en risico

Proloog II: StockWatch heeft een nieuwe website!
Oh, wat is ie mooi en klaar voor de toekomst, maar helaas (zoals altijd) werkt alles nog niet perfect. We’re working on it! Meld u in de mail als u niet kunt inloggen, wij helpen u meteen. Uiteraard horen wij graag uw feedback op de website. Alle input helpt om die verder te verbeteren. Binnenkort is er ook een nieuwe app in de playstore.
Carbon Equity: beleggen in de winnaars van de nieuwe economie!
De winnaars van de nieuwe economie ontstaan nu, maar ze zijn veelal nog privaat en niet-beursgenoteerd. Het zijn bedrijven in de voorhoede van energie, industrie en elektrificatie: ze zijn schoner, goedkoper, efficiënter en veerkrachtiger. Carbon Equity zet uw kapitaal daar aan het werk: in de volgende generatie marktleiders.
De teamleden van Carbon Equity hebben decennia aan ervaring opgedaan bij onder meer JPMorgan, AlpInvest en HAL Trust. Zij beheren vier fondsen met uiteenlopende risico’s en daarmee samenhangende rendementsprognoses, zoals het Access to Climate Tech Fund II van 8-12%. Instappen kan al vanaf €20.000. Kijk op de website van Carbon Equity!
Brede markt
Over (verdampende) vrije kasstromen en een eindeloze stoet beursgangen en het uitgeven van leningen door tech-bedrijven: Wall Street lijkt goedkoper (K/W’s) dan zeg een jaar geleden, maar is dat ook zo?
Veel rode vlaggen op de beurs: zijn defensieve aandelen en obligaties een idee?
De Amerikaanse PCE inflatie (3,4% YoY) was het cijfer van de week en het cijfer waar de Fed naar kijkt. Of straks niet meer? Sinds Micron-Apple donderdag is er trouwens weer een nieuw begrip: AI-inflatie
Dollar stijgt, rentes dalen, commodities en bitcoin door putje: hoe en waarom?
Shell? Shell! Pik ook nog even onze video op ons YouTube kanaal van deze week mee.
Waar handelt en belegt de Saxo-belegger nu in?
Hans heeft de Top 5 meest verhandelde aandelen van de afgelopen maand - laat u verrassen
Wat is het mystery aandeel dat populair is?
OCI
Nassef Sawiris biedt €4,10 per aandeel
Het bestuur van OCI heeft zich achter het bod van Sawiris geschaard (hoe dan?!), maar de onafhankelijke bestuurders nog niet
Het bod ligt circa 9% onder de nettokaspositie van het bedrijf
Risicoprofiel van deze belegging is significant gedaald
Som der delen ramen wij op €6,50 per aandeel
Micron
Zelden versloeg een bedrijf met zijn cijfers zó de consensus, die al on-steroids was, als geheugengigant Micron deze week
Nooit eerder werd er ook zoveel gehandeld in een aandeel als Micron donderdag. De Nvidia records van een paar jaar geleden zijn van het bord
Micron heeft vier divisies en die boeken YoY omzetgroei van 250% tot wel 700%
De brutomarge van 84,9% is de hoogste in de sector. Een jaar geleden was dat nog… 39%
Hiermee is meteen duidelijk hoe cyclisch Micron is. Eens draait die. Die garantie hebt u en of u dán nog Micron wil hebben…
Niemand die alleen weet wanneer de koers draait en de kans is groot dat die koers al daalt, voor de piek in de cijfers wordt bereikt
Bonusquote: schrijf in uw agenda: op 10 juli debuteert een ADR (?) notering van de Koreaanse peer SK Hynix aan de Nasdaq
Zie hoe Micron een paar jaar geleden nog verlies maakte. Kijk nu weer. Zie ook de koerswinstverhouding: hoog bij magere winsten en nu laag bij records. U weet nu wat een value trap is.

Red levens én maak 8% rendement met Pulse4all
In Europa krijgen jaarlijks 450.000 mensen een hartaanval buiten het ziekenhuis. Slechts 10% van hen overleeft het. Pulse4all wil door te investeren in AED’s en een goede infrastructuur de overlevingskans vergroten tot 75%. Dit betekent dat 300.000 levens gered kunnen worden. Wilt u uw steentje bijdragen? Investeer in de obligaties van Pulse4all:
Korte looptijd van 4 jaar
Rendement van 8% rente
Minimale deelname € 10.000
U kunt zich aanmelden via de site.
Luistervragen
Mijn portfolio breidt gestaag uit en ik houd netjes rekening met ETF’s versus individuele aandelen. Inmiddels heb ik 25 tot dertig individuele fondsen en ik kan moeilijk afscheid nemen. De meeste posities doen het goed. Wat nu? (Sebastiaan Klundert)
Hoi Niels, Ik ben bezig om mijn risicoprofiel zo goed mogelijk vorm te geven. Nou kan ik wel steeds kijken hoe de verhoudingen bij jouw portfolio liggen, maar wil daar graag een eigen gevoel bij krijgen. Dus hulp van de meester. Op basis van welke maatstaven bepaal jij hoeveel portfoliogewicht een aandeel mag hebben? (Ton Olthof)
Tijdens mijn vakantie van drie weken wil ik niet aan mijn aandelen denken, maar ik heb hoogtevrees. Met Besi, Nebius en AMD heb ik YTD meer dan 100% gemaakt. Als jullie voor langere tijd niet op het nieuws kunnen reageren, hoe bereiden jullie je dan voor? Ik beleg voor de lange termijn. (Tjeerd Smilde)
Goedemiddag heren, sinds enkele jaren schrijf ik calls op mijn aandelen Van Lanschot Kempen. Vanmorgen kreeg ik de mededeling van Saxo dat er voor dit aandeel geen opties meer beschikbaar zijn. Waarom? (Peter Beij)
ASML
Even heel kort, maar het moet even. Minister Sjoerd Sjoerdsma lobbyt in Washington voor ASML. Want China. Is het goed dat Nederland voor het bedrijf op komt, of irriteren wij juist de VS (met misschien het risico dat president DonaldTrump met zeg Big Tech een belang neemt... of een bod doet?)
Rheinmetall
Rheinmetall gaat 19% onderuit op het bericht dat Duitsland zes F126-Fregatten annuleert. Met het contract was een bedrag van ruim €12 miljard gemoeid en dat gaat nu aan Rheinmetall's neus voorbij. De opdracht gaat naar het - eveneens Duitse - TKMS
De annulering is dan ook een duidelijk signaal dat Rheinmetall niet op zijn lauweren kan rusten. Duitsland is goed voor bijna driekwart van Rheinmetall's omzet, maar dat betekent niet dat het bedrijf alleenrecht heeft op Duitse orders
Het nieuws omtrent deze F126-fregatten is ten aanzien van onze beleggings case geen game changer. Wij zaten met onze taxaties voor 2030 al fors onder de guidance die Rheinmetall af gaf
Het koersdoel gaat weliswaar omlaag van €1.500 naar €1.300, maar dit is vooral het gevolg van een hogere veiligheidsmarge. Risicogewogen upside bedraagt 41%

Heineken
Heineken heeft met Rafael Oliveira een nieuwe topman. Is dit een goede keuze? Ja, daar zijn Hans, Niels en Arend Jan het snel over eens. Hij komt van buitenaf, heeft marketing in de vingers en heeft een netwerk in de groeilanden.
Laatste ronde
Oh, Signify…
Wolters Kluwer?
Uitsmijter: box 3
Dinsdag is het dan zo ver, het debat in de Eerste Kamer. Wat hebben Hans, Niels en Arend Jan hier nu nog over te zeggen…? Nou, iets met €9 miljard. En geen cent meer of minder.
Apple Podcasts klanten luisteren hier naar de podcast
Deze podcast werd mede mogelijk gemaakt door Lendahand en Wijs & van Oostveen. Bouwen aan vermogen sinds 1987.






