Word lid
Maak een (tech-)boodschappenlijst. Nu!
Arend Jan Kamp
2 hours ago
Columns

Maak een (tech-)boodschappenlijst. Nu!

Tech-sell off: waarom u nú moet opletten, want er wappert intussen een woud aan rode vlaggen. Maak nu alvast uw koop-en verkooplijstjes, voor als de chips- AI- en space-bubbel klapt. Want daar mogen wij intussen wel van spreken. En wat u moet doen, mocht de brede markt meezakken, als het mis gaat.

Er waart een spook over de tech-markten?

Het Midden-Oosten wordt erbij gesleept en de networks tikken weer, zoals altijd weer zonder ook maar een greintje bewijs, dat er winst wordt genomen. Houd u niet bezig met het waarom van bewegingen. Het staat op het bord, daarmee is het zo en wordt het verrekend.

Ga ook niet zitten dubben welke kant de markt uit gaat, of koersen voorspellen, want daar komt u toch niet uit. Meestal speelt Mr. Market u toch wel door de benen. Wat wel zin heeft is om nu een hard koop- en verkooplijstje te maken van aandelen en ETF’s.

U ziet het rode lijntje, space aandelen. Die staan al 33% onder de laatste top. De daling begon in de week van de SpaceX beursgang. Volgt de rest? Daarom schrijven wij dit verhaal. Want als het gaat, gaat het snel en gaan uw emoties uw ratio in de weg zitten. Daarom nu.

Rode vlaggen

Het wemelt inmiddels al van de rode vlaggen op de bėurs en de meeste klinken u intussen bekend in de oren. Het zit ’m vooral in chippers, AI- en groeiaandelen. Een greep:

  • Absurde waarderingen

  • De intussen dagelijkse, enorme koersuitslagen - zowel omhoog als omlaag - vaak zonder enige vorm van nieuws

  • De haast die veel van de bedrijven (hoi Anthropic en OpenAI!) hebben naar de beurs te gaan

  • Volop risicobereidheid wat u in feite zelfs roekeloosbereidheid mag noemen

  • Een tsunami aan nieuwe, risicovolle producten als twee tot drie keer leveraged ETF’s (strikt genomen beleggen met geleend geld)

  • Er is intussen niet één Koreaan meer te vinden die geen beleggersrekening meer heeft en ze jassen al in hun centjes in de Kospi (en dus voor de helft in Samsung en SK Hynix)

StockWatch is op zijn hoede!

U hoort, ziet en leest dit al maanden lang op en in alle StockWatch- en BeursCafé-producties. Het blijft niet alleen bij woorden. Niels en Paul hebben hun chip-wegingen - met name Besi en TSMC - in hun StockWatch Portfolio’s al teruggebracht. 

Arend Jan deed dat privé met ASML. Dat is ook de grootste weging in zijn StockWatch ETF Porto. Recente BeursCafé titel als deze zeggen ook genoeg hoe StockWatch in de wedstrijd zit:

Intussen zijn er nog meer rode vlaggen en signalen bijgekomen. Daar gaan wij zo naar kijken. Want gelukkig hadden wij deze recent ook nog? Deze podcast gaat zeg maar over aandelen en ETF’s waar nu niemand naar kijkt. Wij wel! 

SpaceX daalt nu net zo snel als het steeg

Dit is van gisteren, maar er is gewoon - zeker in ons land! - een ware particulieren frenzy in SpaceX. Zulke uitspattingen hebben alleen een slechte naam en nog slechtere statistieken op de beurs. Broker DeGiro vond het zelfs nodig een persbericht hierover uit te geven! 

Ach ja, net als de andere brokers adverteerde de broker zelfs met de SpaceX IPO en dat is eigenlijk an sich al een rode vlag.

Leveraged ETF’s en Cerebras

Wat ook ook een rode vlag is, is de leveraged ETF tsunami die de SpaceX beursgang veroorzaakt. Die (peperdure!) producten hebben niets met beleggen te maken. Als u het risicoverschil tussen een wereldindex en een 2x leveraged SpaceX ETF niet begrijpt, bent u kanonnenvoer.

Ruim een maand geleden ging chipper Cerebras naar de Nasdaq. Dat was een nog groter feest dan SpaceX. Het aandeel ging voor $185 naar de beurs, piekte die dag op $350 en met een slotkoers gisteren van $223,43 weet u dat die instappers al op -50% staan.

Wees klaar als de beer uithaalt

Halveren in goed een maand, dat kan dus ook. Niet alleen bij aandelen, maar ook uw hele portfolio! Vandaar dat StockWatch ook continu zegt: profiteer van de stijgingen, maar houd uw wegingen en daarmee uw risicoprofiel op orde en room uw overwegingen (zonder meer) af.

Dat advies geldt nog steeds. Want wij weten ook niet wat de top wordt en wanneer de zaag er echt in gaat. Als dat al zo is! Of misschien zitten wij al in een bear market, maar wij weten wij het nog niet. Behalve uw wegingen bewaken, maakt u koop en verkooplijstjes. Wat zet u daarop?

Koop- en verkooplijst

Zet een stoploss zoveel procent (bijvoorbeeld 10% of 20%) onder al uw aandelen en ETF’s, waar u meteen vanaf wil als de pret over is. Denk aan veel te dure techs, chippers, AI en al die andere hoogvliegers dit jaar (met meer fantasie, fraaie verhalen en fabelachtige vooruitzichten dan fundamentals)   

Maak een lijstje van aandelen en ETF’s die u eigenlijk graag wil hebben voor de lange termijn, maar ze nu te duur vindt. Bepaal de prijs waarvoor u ze wel wilt kopen en kijk dan weer, als die koers op het bord verschijnt. Klopt het scenario dan nog? In dat geval in het in principe: kopen.

StockWatch denkt hierbij vooral aan 

  • Defensieve aandelen als consumer staples (Ahold Delhaize en Unilever)

  • Dividendaandelen (vooral kwaliteitsfondsen en Dividend Aristocrats als farma, utilities en energie, minder de dividendgroeiers als… ASML!)  

  • Tech-fondsen zonder AI- en chip-exposure als Apple en Netlfix 

  • Defensie-aandelen? Want daar is intussen aardig wat - om het een naam te geven - 5%-Navo-norm-overwaardering uitgelopen 

  • Stoxx Europe 600 of MSCI Europe ETF’s: dat Europa amper tech kent en geen AI heeft kan ook weer een voordeel zijn, als… 

Let wel, dit is met name op basis van de huidige winstverwachtingen, maar ook economische en geopolitieke scenario’s. Die kunnen altijd veranderen. Let wel, als de brede markt gaat, gaat alles en iedereen, maar blijven defensieve fondsen beter liggen. En behouden aandeelhouders-return.

Buy the dip?

Wie weet werkt het trucje nog om bij iedere 10% daling blind de markt te kopen, maar misschien ook niet. Er kan ook een moment komen dat stijgende rentes en nu ook de dollar voor aandelen gaan liggen, getuige de harsh woorden van nieuwe Fed-voorzitter Kevin Warsh. 

Let wel, als de zeg maar AI-, chip- en space-bubbel - want daar mogen wij echt wel van spreken - klapt, hoeft niet meteen de brede markt mee te gaan. Dat kan. In de grote bear markets van 2000-2003 en 2007-2009 was u op de aandelenbeurzen ook nergens veilig.

Als dat zo is, dan gaan ook wij bij StockWatch mee. Wij zullen echter nooit alles verkopen en timen wanneer wij weer terug moeten in de markten. Want de statistiek en ervaring leert dat uit- en weer instappen doorgaans duurder is. Omdat u met beide te laat bent.  

Disclaimer: dit artikel mag niet worden beschouwd als individueel beleggingsadvies. Heeft u naar aanleiding van dit artikel een vraag? Stuur dan een mail naar redactie@stockwatch.nl. Wij doen ons best om deze zo snel mogelijk te beantwoorden.


Biedt koersdip SBM Offshore een mooi instapmoment?
Premium

Biedt koersdip SBM Offshore een mooi instapmoment?

AEX indicatie is -0,9% en grote klappen grote tech-namen

AEX indicatie is -0,9% en grote klappen grote tech-namen

"Dit ondergewaardeerde aandeel is een absolute buitenkans"

"Dit ondergewaardeerde aandeel is een absolute buitenkans"

Micron, winsten, inflatie en waarom dollar comeback kan maken
Premium

Micron, winsten, inflatie en waarom dollar comeback kan maken

AEX indicatie is vlak en de dollar is sterk

AEX indicatie is vlak en de dollar is sterk

"Dit ondergewaardeerde aandeel is een absolute buitenkans"

"Dit ondergewaardeerde aandeel is een absolute buitenkans"